Miten hakukoneoptimointia tehdään – ja miksi ilman sitä menetät asiakkaita?
Tässä blogiartikkelissa käymme konkreettisesti läpi sitä, miten hakukoneoptimointia tehdään ja kuinka voit nostaa kotisivusi Googlen kärkipaikoille.
Laura perusti unelmiensa verkkokaupan, jossa hän myi tyylikkäitä naisten vaatteita. Hän oli panostanut laadukkaisiin tuotteisiin, kauniisiin tuotekuviin ja huippuluokan asiakaspalveluun. Silti myynti takkuili.
Kun hän etsi omia tuotteitaan Googlessa, kilpailijat nousivat aina yläpuolelle. Laura turhautui – miten kukaan edes voisi löytää hänen upeaa verkkokauppaansa, jos sitä ei löydy Googlesta hakemalla? Pitäisikö hänen maksaa tuhansia euroja markkinoinnista?
Tuntuuko Lauran tilanne sinusta tutulle?

Kuvitellaan, että sinulla on verkkokauppa, jossa myyt naisten vaatteita. Olet panostanut laadukkaisiin tuotteisiin, asiakaspalveluun ja brändisi kehittämiseen, mutta silti asiakkaat tuntuvat päätyvän kilpailijasi sivuille. Miksi? Koska hakukoneoptimointi ratkaisee, kenen verkkokauppa nousee valokeilaan ja kenen verkkokauppa jää piiloon. Verkkokaupan koko ei tätä asiaa ratkaise, vaan kuka tahansa voi nousta Googlen kärkisijoille, kun hakukoneoptimointi on kunnossa.
Mutta miten hakukoneoptimointia tehdään? Siihen annan vastauksen seuraavaksi!
Kaikki alkaa avainsanoista!
SEO:n eli hakukoneoptimoinnin perusta on avainsanatutkimus. Selvitä, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät tuotteitasi tai palveluitasi. Käytä apuna työkaluja kuten Google Keyword Planner, Ahrefs, Ubersuggest tai Answer The Public.
Esimerkiksi, jos myyt naisten vaatteita verkkokaupassa, avainsanoja voisivat olla:
- Lyhyet, suositut hakusanat: ”naistenvaatteet” tai ”juhlamekot”
- Tarkemmat, pitkän hännän avainsanat: ”juhlamekko kesähäihin” tai ”kotimaiset naisten aatteet”
Kun käytät relevantteja ja hyviksi todettuja avainsanoja strategisesti tuotekuvauksissa, blogiteksteissä ja sivujen otsikoissa, hakukoneet ymmärtävät, mistä verkkokaupassasi on kyse ja nostavat sen hakutuloksissa ylemmäs.
Täältä voit lukea tarkemmin avainsanatutkimuksen tekemisestä!
Ihan ensin Sinun kuitenkin täytyy tietää, ketä potentiaaliset asiakkaasi ovat, ennen kuin voit edes lähteä tekemään avainsanatutkimusta. Lue täältä lisää asiakasymmärryksestä.
Jos haluat apua asiakaspersoonan luomiseen, lue aiheesta aiemmin kirjoittamani blogiartikkeli täältä!
Laadukas sisältö erottaa verkkokauppasi massasta
Google palkitsee laadukkaan ja informatiivisen sisällön. Tämä tarkoittaa, että sinun kannattaa panostaa blogiartikkeleihin, oppaisiin ja tuotekuvauksiin, jotka tarjoavat verkkosivukävijöille jotain arvokasta, kuten kiinnostavaa tietoa tai hyödyllisiä vinkkejä.
Jos esimerkiksi myyt naistenvaatteita, voit tehdä esimerkiksi tällaisia blogiartikkeleja:
- ”5 vinkkiä, miten yhdistellä kevään muotivärejä”
- ”Näin valitset juhlamekon vartalotyypin mukaan”
- ”Trendikkäät työvaatteet – näin onnistut business-lookissa”
Tällainen sisältö houkuttelee asiakkaita verkkokauppaasi ja vahvistaa samalla hakukonenäkyvyyttäsi. Lue täältä SEO-sisällöntuotannon ulkoistamisesta Murumedialle.
Google ja asiakkaasi arvostavat hyvin toimivaa sivustoa
Tekninen SEO vaikuttaa siihen, kuinka hyvin hakukoneet voivat indeksoida ja ymmärtää sivustosi. Huomioi ainakin nämä asiat:
- Sivuston nopeus: Optimoi kuvat ja käytä luotettavaa ja nopeaa verkkosivualustaa. Verkkokaupan asiakkaat eivät jaksa odottaa hitaasti latautuvia sivuja.
- Responsiivisuus: Sivuston on toimittava moitteettomasti kaikilla laitteilla. Suurin osa verkkokauppaostoksista tehdään puhelimella.
- URL-rakenne: Selkeät ja kuvaavat osoitteet, jossa käytetään sivulle valittua avainsanaa (esim. ”kauppa.fi/naisten-mekot” eikä ”kauppa.fi/p=123”).
- SSL-sertifikaatti: HTTPS-suojaus lisää asiakkaiden luottamusta ja parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Linkit vahvistavat yrityksesi auktoriteettia
Hakukoneet arvioivat verkkosivusi luotettavuutta linkkien perusteella. Linkitys voidaan jakaa kahteen osaan:
- Sisäinen linkitys: Ohjaa asiakkaat ja hakukoneet tärkeisiin sisältöihin, esimerkiksi blogista suoraan tuotteisiin. Huomioi asiakkaan ostopolku!
- Paluulinkit (backlinks): Laadukkaat ulkoiset linkit parantavat sivustosi auktoriteettia. Jos sinulla on vaatteiden verkkokauppa, voit hankkia niitä esimerkiksi tekemällä yhteistyötä muotibloggaajien kanssa tai kirjoittamalla vierasartikkeleita muotiin liittyviin julkaisuihin.
Jatkuva analysointi ja kehittäminen
SEO ei ole kertaluontoinen projekti, vaan jatkuva prosessi. Seuraa verkkosivustosi kehitystä Google Analyticsin ja Google Search Consolen avulla. Tarkkaile, mitkä sivut tuovat eniten liikennettä ja mitkä vaativat parannuksia.
Muista päivittää verkkosivustoasi usein ja tarkastaa, ettei siellä ole vanhentuneita tietoja.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?
Tässä pähkinänkuoressa vielä pääkohdat siihen, miten hakukoneoptimointia tehdään. Tee ainakin nämä asiat, niin hakukonenäkyvyytesi paranee!
- Tee avainsanatutkimus ja valitse tärkeimmät hakutermit.
- Kirjoita laadukasta ja hakukoneoptimoitua sisältöä verkkokauppaasi.
- Tarkista sivustosi tekninen kunto ja nopeus.
- Rakenna linkityksiä ja hanki paluulinkkejä muilta sivustoilta.
- Seuraa tuloksia ja päivitä verkkosivustoasi jatkuvasti.
Hakukoneoptimointi vaatii vähän aikaa, panostusta ja suunnitelmallisuutta, mutta tuo pitkässä juoksussa valtavia tuloksia. Älä anna kilpailijoidesi viedä asiakkaitasi – optimoi verkkosivusi ja nouse hakutulosten kärkeen!
Jos haluat oppia vielä tarkemmin, miten hakukoneoptimointia tehdään, voit varata Murumedialta henkilökohtaisen SisältöSankari®-yksilövalmennuksen tai pysyä kuulolla seuraavasta verkkokurssista! Voit aina myös ulkoistaa hakukoneoptimoinnin Murumedialle.
Ota yhteyttä ja tehdään verkkokaupastasi Googlen suosikki!
Muista myös liittyä Murumedian VIP-listalle, ja saat hyödyllistä infoa uutiskirjeiden muodossa muun muassa siitä, miten hakukoneoptimointia tehdään!