Tarinallistaminen

Tarinallistaminen markkinoinnissa vetoaa tunteisiin

Hyvä tarina ei kerro vain faktoja, vaan se vetoaa tunteisiin. Siksi tarinallistaminen on tehokas keino markkinoinnissa.

Suurin osa ostopäätöksistä nimittäin tehdään aivojen tunnelohkolla. Tämä on hoksattu yritysmaailmassa vasta hiljattain, vaikka tarinankerrontaa voidaankin pitää kaikkien aikojen vanhimpana markkinointikeinona.

Otetaanpa esimerkki. Kumpi näistä yritystarinapätkistä saa sinut kiinnostuman ja haluamaan kuulla lisää?

” Valmistuin vaatetusompelijaksi vuonna 2016 ja perustin ompelimon vuonna 2017. Teen vaatteita kotimaisista kierrätysmateriaaleista, kuten jämäkankaista. Käytän kierrätysmateriaaleja, koska vastuullisuus on yksi tärkeistä arvoistani.”

VAI

”Eräänä päivänä tein tutkimusmatkan vintillemme, ja huomasin, että se oli täynnä vanhoja vaatteita ja kangaspaloja. Olin juuri kuullut uutisista, että vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä, kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä. Halusin tehdä omalta osaltani jotain tilanteen eteen.

Vaikka minulla ei ollut mitään kokemusta muotialalta, minulla oli intohimo ja vahva missio muuttaa vaateteollisuutta kestävämmäksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Otin vintiltä jämäkankaat, ja aloin ommella haparoivin käsin.”

Hyvä tarina koukuttaa kuulijan haluamaan lisää. Miten tarinassa käy?

Murumedia Mari some sisällöntuotanto

Tarinat muistetaan paremmin kuin faktat

Meinasin kerran opiskella hierojaksi, mutta jo ennen opintojen alkua tuli tehtäväksi opetella isoimpien lihasten ja luiden latinankieliset nimet. Kopioin sanaston muun muassa vessan seinään, ja pänttäsin sanastoa aina vessassa käydessäni. Mutta ei. Homma vaikutti niin työläältä, että päätin olla kokonaan menemättä hierojakouluun.

Olet varmaan itsekin huomannut, miten vuosiluvut tai vieraan kielen sanasto ei meinaa mennä päähän kuin pänttäämällä loputtomiin. Mutta kun kuulet hyvän, kiinnostavan tarinan kerran, muistat sen ainakin pääpiirteittäin kertakuulemalla hamaan tulevaisuuteen. Muistat varmaan lapsuudesta Punahilkan tai Tuhkimon tarinat. Tarinat muistetaan paremmin kuin faktat, ja siksi tarinankerronta toimii markkinoinnissa niin hyvin.

Tarinallistaminen vahvistaa yrityksesi brändiä

Vaikka tarinankerrontaa on ollut ihmiskunnassa aina, tällä hetkellä tarinankerronnan merkitys on suurempi kuin koskaan. Tarinankerronta on tutkitusti jopa yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä yritykselle ja kehittää asiakaskokemusta sekä vahvistaa brändiä.

Tarinallistamista voidaan käyttää yrityksen markkinoinnissa monin tavoin.

  1. Yritystarina. Hyvällä yritystarinalla luot uskottavuutta, jäät mieleen, luot tunnesiteen asiakkaisiisi ja erotut kilpailijoistasi.
  2. Asiakastarina. Asiakastarinan vaikuttavuus perustuu siihen, että asiakas toimii suosittelijanasi. Muiden asiakkaiden mielipiteillä on monesti ratkaiseva merkitys ihmisten ostokäyttäytymiseen. Kun asiakkaasi itse kertoo, kuinka hyvää palvelua sai yritykseltäsi ja miten pystyit ratkaisemaan hänen ongelmansa, lisää se varmasti myyntiäsi ja herättää luottamusta yritystäsi kohtaan.
  3. Työntekijätarina. Kun yrityksesi rekrytoi uusia työntekijöitä, ovat työntekijätarinat hyvä keino parantaa työnantajamielikuvaa. Kun kokeneet tai vasta työnsä aloittaneet työntekijät itse kertovat kokemuksistaan työntekijöinä, herättää se luottamusta yritystäsi kohtaan myös työnantajana.

Tarinankerrontakin vaatii suunnitelmallisuutta

Tarinankerronnassa on otettava huomioon monia seikkoja, jotta markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta. Mieti ainakin nämä asiat kuntoon!

  1. Määritä kohderyhmä ja tavoitteet, kenelle kerrot tarinaa?
  2. Millainen tarinankerronta sopii sinun yrityksesi arvomaailmaan?
  3. Millainen on yrityksesi tone of voice, miltä tarinan pitää kuulostaa, että siitä välittyy aitous?
  4. Älä kerro vain tuotteistasi ja palveluistasi, sillä ne eivät kiinnosta kohdeyleisöäsi. Kiinnostavampaa ovat esimerkiksi merkitykselliset asiat historiasta, saavutukset, haasteet ja tulevaisuuden suunnitelmat. 
  5. Hyvä tarinakokemus tuntuu, maistuu, näkyy, kuuluu ja tuoksuu. 
  6. Sisällön pitää herättää kiinnostus 7 sekunnissa: kiinnitä huomiota otsikoihin ja aloitukseen!
  7. Hakukoneoptimoi tekstit, jotta tarinat löydetään verkosta!

Jos tarinallistaminen ei ole oma leipälajisi, ota yhteyttä Murumediaan! Kaivetaan sinun yrityksestäsi esiin ne kiinnostavat seikat, jotka kohdeyleisösi janoaa kuulla. Tarinankerronta markkinoinnissa kannattaa!

Lue Murumedian yritystarina täältä!

Mari-Anna Rossi
Yrittäjä
Murumedia

Scroll to Top