Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin tärkein toimenpide

Hakukoneoptimoinnin (SEO) tarkoitus on saada yritykselle ilmaista eli orgaanista näkyvyyttä Googlen (tai muiden hakukoneiden) hakutuloksissa, kun ihminen tekee haun jollain hakusanalla. Avainsanatutkimus on syytä tehdä huolella, jotta pystymme selvittämään ne hakusanat tai hakusanalausekkeet, joilla potentiaalinen asiakas hakee tuotettasi tai palveluasi Googlesta.

Murumedian yrittäjä Mari-Anna Rossi mietteliään näköisenä työpöydän ääressä tekemässä avainsanatutkimusta.

Tiedätkö, millä hakusanoilla yrityksesi löytyy Googlesta? Saat sen selville esimerkiksi Googlen ilmaisella työkalulla nimeltä Google Search Console tai Neil Patelin Ubersuggest-työkalulla. Työkalut myös näyttävät, monenneksi sijoitut Googlessa tietyillä hakusanoilla.

Edellä mainittujen ohjelmistojen tarjoamaa dataa kannattaa ehdottomasti hyödyntää, sillä tulos voi olla yllättävä. Saatat huomata, että yrityksesi verkkosivut näkyvät Googlessa aivan epäoleellisilla hakusanoilla.

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on, että yrityksesi kotisivut näkyvät juuri sellaiselle tiedon etsijälle, joka olisi myös potentiaalinen asiakkaasi. Eli yrityksesi löytyy Googlesta relevanteilla hakusanoilla.

Mitkä sitten ovat relevantteja hakusanoja? Juuri sen tiedon kaivamiseen tehdään avainsanatutkimus. Tässä asiassa ei kannata luottaa mutu-tuntumaan, sillä potentiaaliset asiakkaasi eivät välttämättä käytä samoja hakusanoja tiedon etsimiseen, kuin itse käyttäisit.

Avainsanatutkimus antaa siis tietoa siitä, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät tehdessään haun, joilla yrityksesi haluaa tulla löydetyksi. Avainsanatutkimuksella on kuitenkin myös paljon laajempikin merkitys. Se toimii jopa koko yrityksen liiketoiminnan markkinatutkimuksena. Se antaa tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä ja kilpailijoista ja auttaa myös tuotekehityksessä.

Mieti, millä hakusanoilla haluat yrityksesi löytyvän Googlesta

Ihan ensiksi kannattaa miettiä, mikä on potentiaalisen asiakkaan perimmäinen syy tulla verkkosivustollesi. Onko se tiedonhankinta, inspiraation hakeminen, ohjeiden ja vinkkien etsiminen tai aikomus ostaa? Mieti, mitkä hakusanat (avainsanat) vastaavat tähän syyhyn.

Jos yrityksesi tarjoaa joogatunteja, niin totta kai toivoisit, että verkkosivustolle tuleva olisi kiinnostunut myös tulemaan joogatunneillesi. Nyt siis mietimme, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät, kun he etsivät joogatunteja.

Relevantti hakusana ei ole pelkkä jooga. Sen huomaat, kun menet Googleen, haet hakusanalla jooga ja tutkit ensimmäiseksi sijoittuvia sivustoja. Googlen ykkösenä on Wikipedia, joka kertoo, mitä jooga on. Sen jälkeen Joogit-sivusto kertoo myös, mitä jooga on. kolmantena Terve.fi kertoo joogan hyödyistä. Neljäntenä Jooga.fi kertoo joogan historiasta.

Hakusana jooga ei siis anna tulokseksi yrityksiä, joiden liiketoiminnan tarkoitus on myydä joogatunteja. Eli se ei ole relevantti hakusana silloin, jos myyt joogatunteja. Relevantimpi olisi vaikka Joogatunti Helsinki, mikäli yritys toimii Helsingissä.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Kun olet tehnyt kartoitusta mahdollisista avainsanoista, voidaan seuraavaksi tehdä itse avainsanatutkimus. Avainsanatutkimusta varten on olemassa lukuisia eri työkaluja. Esimerkiksi Google Adsilla on ilmainen suomenkielinen avainsanatyökalu, Keyword planner, jos olet rekisteröinyt käyttöösi Google Adsin.

Tässä linkkejä muihin avainsanatyökaluihin:

 https://answerthepublic.com/
https://ahrefs.com/keyword-generator
https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/keyword_ideas
https://mangools.com/

Avainsanatyökalu listaa kyseisten hakusanojen tai hakusanalausekkeiden (esimerkiksi kysymys: mitä jooga on?) kuukausittaisen hakumäärän (volume), avainsanan vaikeusasteen (keyword difficulty) ja klikkaushinnan (cost per click), mikäli käyttäisit avainsanaa hakusanamainonnassa.

Kun haetaan ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa, kannattaa valita avainsana, jonka klikkaushinta on mahdollisimman suuri. Nythän meitä ei siis veloiteta klikkauksesta, kun teemme hakukoneoptimointia, eli haemme ilmaista hakukonenäkyvyyttä.

Kannattaa myös valita avainsana, jonka kuukausittainen hakumäärä on suuri, mutta kuitenkin vaikeusaste on pieni. Usein vaikeusaste on sitä suurempi, mitä suurempi on hakumäärä.

Määritetty avainsana ohjaa verkkosivujen sisällöntuotantoa

Kun olet valinnut avainsanat tutkimuksen pohjalta, käytä avainsanaa oikein. Jokaisella verkkosivuston sivulla on oma avainsana, eikä samaa avainsanaa voi käyttää usealla eri sivulla.

Määritetty avainsana ohjaa kaikkea tekemistä sivulla, muun muassa otsikointia, leipätekstin kirjoittamista, kuvien nimeämistä ja alt-tekstejä. Muista, että koko sivun sisällön tulee vastata valittua avainsanaa!

Avainsanaa käytetään myös metatiedoissa, eli SEO-otsikossa (SEO Title) ja metakuvauksessa (metadescription).

Avainsanatutkimus on vain yksi hakukoneoptimoinnin osa-alue. SisältöSankari-valmennuksessa voimme paneutua tarkemmin hakukoneoptimoinnin kiemuroihin, tai voit myös ulkoistaa avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin kokonaan Murumedialle.

Jos avainsanatutkimus tai hakukoneoptimointi on yrityksellesi ajankohtainen, ota yhteyttä Murumediaan!

Mari-Anna Rossi
Yrittäjä
Murumedia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top