Ostajapersoona

Ostajapersoona on yrityksesi unelma-asiakas

Asiakkuus Murumedian kanssa alkaa aina kohderyhmien määrittelyllä. Luomme yhdessä kohderyhmäsi edustajista ostajapersoonat, mikäli yrityksessäsi sitä ei ole vielä tehty. Ostajapersoona on yrityksesi unelma-asiakas, jolle markkinointisi kohdennat. Kohderyhmän määrittely on alkukartoituksen yksi tärkeimmistä osioista, ja siksi tässä blogitekstissä syvennytäänkin siihen!

Murumedia Mari-Anna Rossi some sisällöntuotanto

Ilman kohderyhmän määrittelyä digimarkkinointia ja sisällöntuotantoa on oikeastaan mahdotonta tehdä. Jos et tiedä kenelle puhut, et saa sanomaasi perille etkä näin ollen myöskään etene kohti tavoitettasi.

Sisältömarkkinoinnissa kohderyhmän määrittely on erityisen tärkeää, sillä sisältömarkkinoinnin idea perustuu siihen, että kohdeyleisö hakeutuu vuorovaikutukseen kanssasi omasta halustaan. Viestin pitää siis todella resonoida kohderyhmässä, että kohdeyleisö hakeutuu luoksesi!

Tarkasti kohdennettu sisältö sitouttaa asiakkaan

Yksi yrityksen menestyksen avain on tarjota paremmin kohdennettuja ja räätälöityjä tuotteita ja palveluja. Muista: Jos olet kaikille kaikkea, et ole kenellekään mitään! Tämän takia kohderyhmä kannattaa rajata mahdollisimman suppeaksi.

Kun tiedät täsmälleen, ketä haluat markkinoinnilla tavoittaa, voit räätälöidä viestisi vastaamaan heidän tarpeitaan ja auttaa heitä ratkaisemaan ongelmansa. Tässä muita hyviä syitä, miksi kohderyhmä kannattaa määritellä tarkasti!

  1. Kohderyhmän määrittely säästää aikaa ja rahaa, kun voit kohdentaa viestisi juuri oikealle porukalle. Säästyneen ajan ja rahan voit sen sijaan käyttää laadun luomiseen.
  2. Kun tunnet kohderyhmäsi, voit viestiä siten, että se resonoi juuri tälle kohderyhmälle ja saat viestisi paremmin perille.
  3. Kohderyhmän määrittelyllä voit erottautua kilpailijoistasi.
  4. Kohderyhmän määrittely erottaa yrityksesi massasta ja olet mielenkiintoisempi potentiaalisille asiakkaille.
  5. Kun ymmärrät kohderyhmäsi tarpeet, voit kehittää tuotteita ja palveluja, jotka vastaavat juuri näitä tarpeita. Saat paremman kilpailuedun.
  6. Tarjoamalla kohderyhmällesi suunnattuja tuotteita tai palveluja, luot vahvemman ja pitkäkestoisemman suhteen asiakkaisiisi.

Ostajapersoona on se tyyppi, jolle haluat markkinointisi kohdentaa

Monen yrittäjän mielestä kohderyhmä on määritelty, kun tiedetään ikähaarukka, sukupuoli ja maantieteellinen sijainti. Nämä eivät kuitenkaan riitä, jos sisällöntuotantoa halutaan tehdä oikeasti kohdennetusti. Jos tiedät, ketä haluat asiakkaaksesi, luo unelma-asiakkaistasi ostajapersoonia, niin saat viestisi kohdennettua juuri heille!

Unelma-asiakkaasi on siis se tyyppi, jonka haluat asiakkaaksesi tai vaikka ensi alkuun seuraajaksesi someesi tai blogiisi. Kun luot tästä tyypistä ostajapersoonan, eli eräänlaisen mielikuvitushahmon, anna mielikuvituksesi lentää! Tee ostajapersoonallesi seuraavat määritykset:

  1. Anna ostajapersoonalle kasvot ja nimi.
  2. Minkä ikäinen hän on?
  3. Mikä on hänen elämäntilanteensa? Missä hän asuu ja kenen kanssa?
  4. Mitä hän harrastaa, mitä hän tekee työkseen?
  5. Millainen arvomaailma hänellä on?
  6. Mistä hän pitää, mihin hän suhtautuu intohimoisesti?
  7. Missä hän liikkuu, mistä hänet tavoittaa?
  8. Millainen ongelma hänellä on, jonka sinun yrityksesi voisi ratkaista? Mitkä ovat hänen motiivinsa palvelusi / tuotteesi ostamiselle?
  9. Entä miksi hän ei ostaisi tuotettasi tai palveluasi? Miksi hän ei tarvitse tai halua sitä, tai miksi hän ostaisi kilpailijaltasi?
  10. Viimeisenä, muttei vähäisimpänä: Miten hänen elämänsä voisi muuttua, jos hän ostaisi tuotteen / palvelun yritykseltäsi?

Kohderyhmän määrittely parantaa asiakasymmärrystä

Kun olet tehnyt ostajapersoonasi, voidaan sisältöä tarjota juuri siinä kanavassa, jossa kohderyhmän tavoittaa ja sellaisella tyylillä, mikä puhuttelee kohderyhmää.

Ostajapersoonien määrittelyssä pureudutaan ostokäyttäytymiseen, mikä syventää asiakasymmärrystä. Kun asiakasymmärrys kasvaa, on sinun helpompi täyttää kohderyhmäsi odotukset ja tarpeet. Kun asetut unelma-asiakkaasi housuihin, pystyt myös kehittämään ostopolkua, ratkaisemaan oston esteitä ja tarjoamaan hänelle lisäarvoa sisällöilläsi.

Kohderyhmän määrittely siis kannattaa, ja siihen on hyvä käyttää hieman aikaa. Kun varaat Murumedialta maksuttoman alkukartoituspalaverin, käymme yhdessä läpi muun muassa kohderyhmien määrittelyn. Alkukartoitus ei sido sinua vielä mihinkään! Kohderyhmien pohjalta Murumedia voi tehdä kohdennettua sisällöntuotantoa esimerkiksi yrityksesi someen tai blogiin. Ota yhteyttä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top