Tekoälyoptimointi eli AI-optimointi tulee, oletko valmis?
Tekoälyoptimointi tähtää siihen, että tekoäly-chatbot kuten ChatGPT mainitsisi yrityksesi tai brändisi vastauksessaan ja tarjoaisi yritystäsi tai brändiäsi yhtenä ratkaisuna käyttäjän ongelmaan.
Tekoälyoptimointi saattaa kuulostaa vielä hyvin kaukaiselle asialle tavallisen yrittäjän näkökulmasta, mutta siihen kannattaa varautua ja siitä kannattaa ottaa selvää ehdottomasti jo nyt. Tekoäly on tullut maailmaan ryminällä, eikä mene kuin hetki, kun se on täysin arkipäivää meille jokaiselle.
Vaikka Googlen markkinaosuus hakukoneista lähentelee edelleen 90 prosenttia, hakukäyttäytyminen tulee muuttumaan. Yhä useampi etsii tietoa tai hakee apua ongelmaansa tekoäly-chatboteilta, kuten ChatGPT:ltä.
Hyvä uutinen tässä on se, että kaikki asiat eivät muutu. Tekoälyoptimointi on hyvin samanlaista kuin hakukoneoptimointi. Jos verkkosivustosi hakukoneoptimointi on kunnossa, ollaan myös tekoälyoptimoinnissa jo oikealla tiellä.
Mitä on tekoälyoptimointi?
Tekoälyoptimointi eli AI-optimointi on sitä, että saadaan tekoäly-chatbot, kuten ChatGPT suosittelemaan yritystäsi, palveluasi tai brändiäsi silloin, kun se on ratkaisu kysyjän ongelmaan tai tarpeeseen.
On tärkeää huomioida, että tekoälychatbotilta kysytään asioita täysin eri tavalla, kuin Googlelta. Googleen kirjoitetaan vain avainsana, kun taas tekoäly-chatbotin kanssa keskustellaan kokonaisin virkkein ja jopa pohjustetaan asiaa pitkästikin.
Tämänhetkisen tiedon mukaan AI-optimoinnissa pätee suunnilleen samat keinot, kuin hakukoneoptimoinnissa:
- Sisällön tulee vastata käyttäjän ongelmaan eli siihen, miksi käyttäjä kysynyt asiaa tekoälyltä.
- Sisällön on oltava laadukasta ja sellaista, että käyttäjä viipyy sivustolla mahdollisimman pitkään.
- Sivuston on oltava helposti silmäiltävä, helppolukuinen ja käyttäjäystävällinen.
- Sivuston tulee olla ajan tasalla, ja sitä pitää päivittää jatkuvasti.
Näin tekoälyoptimointi ja hakukoneoptimointi eroavat toisistaan:
- Tekoäly on paljon Googlea viisaampi: Se ymmärtää laajempia asiakokonaisuuksia paremmin, jolloin tönköt avainsanat eivät enää riitä. Tekoäly arvostaa luonnollista ja sujuvaa kieltä, ja laadukas sisällöntuotanto nousee entistä suurempaan arvoon.
- Koska tekoäly ymmärtää kokonaisuuksia, tarjoa sisällössä vastaus siihen, millä tavoilla yrityksesi / brändisi / tuotteesi / palvelusi ratkaisee käyttäjän ongelman.
- Mainitse verkkosivun sisällössä yrityksesi / brändisi / tuotteesi / palvelusi!
- Sisällöt pelkällä omalla verkkosivustolla eivät enää riitä. Mitä useammalla sivustolla yrityksesi tai brändisi mainitaan, sitä todennäköisemmin saat tekoälyn suosittelemaan niitä.
- Myös somesisältöjen merkitys kasvaa, sillä ChatGPT käyttää lähteenä myös sometilejä!
Murumedia tekee myös tekoälyoptimointia
Hakukoneoptimointi ja SEO-sisällöntuotanto on Murumedian kysytyin palvelu. Tekoälyoptimointi eli AI-optimointi on se haaste, jonka aion ottaa mielenkiinnolla vastaan vuonna 2025. Tällä hetkellä kutkuttavaksi tilanteen tekee se, ettei näkyvyyttä voi ostaa ChatGPT:ltä, vaan se on ansaittava. 🔥
Murumedian vuoden 2025 tavoitteena on olla Suomen ai-optimoijien kärkijoukoissa, ja tuntosarvet on pidettävä nyt jatkuvasti ylhäällä ja tarkkaavaisina. 🧐 Koska tekoälyoptimoinnissa laadukas sisällöntuotanto nousee entistä suurempaan arvoon, tulee Murumedian vahvuuksille siis AI-optimoinnissa käyttöä! 💪
Tulen varmasti kertomaan aiheesta lisää ja laajemmin uutiskirjeissäni. Kannattaa siis liittyä Murumedian VIP-jäseneksi ja tilata uutiskirje!
Ota tekoälyoptimointi haltuun ja liity Murumedian VIP-jäseneksi 😍
Inspiroivin terveisin,
Mari-Anna Rossi
Murumedia