Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä

Tässä blogiartikkelissa kerron selkokielellä, mitä on hakukoneoptimointi ja miksi sitä kannattaa tehdä. Annan myös 5 konkreettista vinkkiä Google-näkyvyyden parantamiseen. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, vaikka sen avulla voikin nousta lentoon kuuraketin tavoin! 🚀

Sijainti, sijainti ja sijainti! Kaikille on selvää, että sijainti vaikuttaa asunnon arvoon ja houkuttelevuuteen. Tähän dilemmaan hakukoneoptimointi vastaa verkkomaailmassa.

Ajatellaanpa, että Sinulla on liiketila Helsingin keskustan ytimessä. Kun yrityksesi on vilkkaalla kadulla näyttävästi esillä, ei sen juurikaan edes tarvitse markkinoida, sillä ihmisiä tulee liikkeeseen muutenkin.

Toisessa ääripäässä liiketilasi onkin pikkukylässä keskellä metsää syrjäisellä hiekkatiellä. Ihmisiä ei liiku alueella lainkaan, ja Sinun pitäisi markkinoida yritystäsi jatkuvasti isolla rahalla, jotta saisit sinne asiakkaita.

Fakta on se, että vilkkaalla kadulla kauppa käy paremmin kuin sivukujalla, jonne kukaan ei eksy. Tilanne on täysin sama verkkomaailmassa.

Kun kotisivut löytyvät Googlesta, eli ovat Googlen hakutulosten kärjessä niillä hakusanoilla, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät, käy myös kauppa. Investointi kotisivuihin ei mene hukkaan, kun kotisivut ovat helposti löydettävät.

Murumedian sijoitukset Googlessa

Murumedian kotisivut näkyvät Googlessa näin (orgaaniset eli ei-maksetut hakutulokset, tilanne syyskuussa 2024):

🏆  Hakusanalla ”tarinallistaminen markkinoinnissa” Googlen sijalla 1 (!!)

🏆  Hakusanalla ”sosiaalisen median sisällöntuottaja” Googlen sijalla 2.

🏆  Hakusanalla ”tarinankerronta markkinoinnissa” Googlen sijalla 2.

🏆  Hakusanalla ”somestrategia” Googlen sijalla 5.

🏆  Hakusanalla ”sosiaalisen median sisällöntuotanto” Googlen sijalla 6.

Olen yllättynyt, että Murumedia, joka kilpailee Googlen hakutuloksista muiden markkinointiyritysten kanssa (joista moni on vieläpä hyvin suuria, pitkään toimineita, tunnettuja mainostoimistoja) pärjää Googlessa näin upeasti!

Googlen sijoituksiin on vielä paljon helpompaa vaikuttaa toimialoilla, jotka eivät itse tee hakukoneoptimointia. Ei siis missään tapauksessa kannata jättää sitä mahdollisuutta hyödyntämättä!

Murumedian yrittäjä Mari-Anna Rossi piileskelee viljapellossa.
Jos hakukoneoptimointi jää tekemättä, onko se sama, kuin piileskelisi viljapellossa?

Hakukoneoptimointi on kustannustehokas tapa markkinoida

Noin 80 % ostopäätöksistä tehdään nykyään verkossa. On siis selvää, että kotisivut ovat yritykselle äärimmäisen tärkeitä. Mutta kuten sanottu, ei kotisivujen olemassaololla ole mitään merkitystä, jos sinne ei tule liikennettä.

Hakukoneoptimointi on useimmilla toimialoilla välttämätöntä, jos halutaan tavoittaa nuo 80 %, jotka tekevät ostopäätökset verkossa.

Minulla on kolme hyvää uutista:

  • ✅Hakukoneoptimointi on ilmainen tapa markkinoida, jos sitä osaa tehdä itse
  • ✅Hakukoneoptimointi on suhteellisen helppoa
  • ✅Hakukoneoptimointi on tehokas tapa parantaa yrityksen näkyvyyttä, saada liikennettä verkkosivuille ja saada sitä kautta lisää asiakkaita ja myyntiä.

5 vinkkiä hakukoneoptimointiin

  1. 1️⃣ Tee hakukoneoptimointia ennen kaikkea potentiaalisille asiakkaillesi, älä Googlelle.
    • Kun verkkosivujesi sisältö on laadukasta ja kiinnostavaa, viipyvät kävijät siellä pidempään ja se taas parantaa sijoitusta Googlessa.
    • Tee oikein kohdennettua sisältöä, eli kohdista viestisi ostajapersoonalle.
  • 2️⃣ Huolehdi siitä, että sivusto on helppokäyttöinen ja -lukuinen.
    • Kirjoita selkeää tekstiä. Käytä lyhyitä kappaleita ja lyhyitä virkkeitä.Tee sisältöön aina pääotsikko (H1) sekä väliotsikoita (H2 ja H3), boldauksia ja listauksia.Kevennä sisältöä kuvilla, videoilla ja infograafeilla.
    • Sivuston latausnopeus on olennainen hakukoneoptimointiin vaikuttava tekijä. Raskaat kuvat ja videot heikentävät latausnopeutta.
  • 3️⃣ Tee avainsanatutkimus ymmärtääksesi, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakiessaan tarjoamiasi palveluita / tuotteita / vastauksia ongelmiinsa Googlesta.
  • 4️⃣ Muista täydentää SEO-otsikot ja metakuvaus
    • SEO-otsikko on Googlen hakutuloksissa sinisellä pohjalla näkyvä otsikko. Panosta tähän, sillä se saa joko Google-haun tehneen skrollaamaan alaspäin tai klikkaamaan sivullesi.Metakuvaus on Google-hakutuloksissa sinisen otsikon alla oleva tekstikenttä.
    • Kun tehdään hakukoneoptimointia, sisällytetään kunkin sivun oma avainsana näihin.
  • 5️⃣Päivitä verkkosivustoa usein.
    • Säännöllisillä blogiartikkeleilla saat pidettyä verkkosivuston aktiivisena.Päivitä aina vanhentuneet tiedot.
    • Jos verkkosivustollasi on Ajankohtaista-osio, huolehdi siitä, että siellä todella on ajankohtaista tietoa.

Hakukoneoptimointi on super kiinnostavaa ja hauskaa, kunhan siihen pääsee sisälle. Jos haluat oppia tekemään sitä itse, on Murumedian SisältöSankari-valmennus Sinua varten!

Hakukoneoptimointi on myös helppo ulkoistaa. Lue täältä lisää hakukoneoptimoinnin palveluistani!

Ota yhteyttä Murumediaan!

Terveisin,
Mari-Anna Rossi
Murumedian yrittäjä
p. 040 042 9910

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top