Sosiaalisen median sisällöntuotanto

Sosiaalisen median sisällöntuottaja auttaa, jos sinä haluat keskittyä ydinliiketoimintaasi

Sometili huutaa tyhjyyttään, mutta mitä ihmettä sinne tänään keksisi postata? Tämä on yrityksille yleinen ongelma, kun yrityksen toiminnan painopiste on täysin muualla kuin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median sisällöntuottaja auttaa, mikäli omat resurssisi eivät riitä laadukkaaseen ja säännölliseen sisällöntuotantoon.

Sosiaalisen median sisällöntuottaja Mari-Anna Rossi istuu sohvalla ja kirjoittaa vihkoon.

Millä mallilla yrityksesi sometilit ovat? Jos vastaat yhteenkin kysymykseen EI, lue tämä blogikirjoitus! Se on nimittäin juuri sinulle!

  • Teetkö julkaisuja someen säännöllisesti, useamman kerran viikossa?
  • Oletko tyytyväinen orgaaniseen (ei maksettuun) näkyvyyteen?
  • Onko sinun helppo keksiä ideoita somejulkaisuihin?

Jos sait EI-vastauksia, voisi sosiaalisen median ylläpito yrityksessäsi olla järkevää ulkoistaa ammattilaiselle. Murumedia auttaa joko pelkästään somen sisällöntuotannossa tai myös somen ylläpidossa. Ja sinä voit keskittyä siihen, minkä sinä parhaiten osaat, eli omaan ydinliiketoimintaasi!

Yrityksesi sometili on yrityksesi käyntikortti

Sosiaalisesta mediasta saa parhaan hyödyn silloin, kun sitä tehdään laadukkaasti, tavoitteellisesti, yhtenäisen ilmeen mukaisesti ja säännöllisesti. Aina resurssit eivät kuitenkaan riitä.

Säännöllinen ja aktiivinen esillä oleminen sosiaalisessa mediassa vaatii panostusta, aikaa sekä myös visuaalista näkemystä, ideoita sekä kirjoitus- ja valokuvaustaitoa. Kiireessä on vaikea luoda laadukasta kuva- ja tekstisisältöä, ja ilman kunnollista suunnitelmaa postaukset ovat irrallisia ja sometilistä tulee sekava.

Sekava sometili, kirjoitusvirheitä vilisevät postaukset ja tärähtäneet kuvat antavat yrityksestäsi hutiloivan ja epäammattimaisen kuvan. Jos edellisestä postauksestasi on aikaa kaksi kuukautta, ei se varsinaisesti herätä luottamusta. Sopiva julkaisuväli yhdessä kanavassa on vähintään kahdesta kolmeen postausta viikossa per kanava.

Ulkoistaminen vaatii yhteistyötä sosiaalisen median sisällöntuottajan kanssa

Milloin sosiaalisen median sisällöntuottaja sitten kannattaa palkata?

Silloin, jos

  • kirjoittaminen vie sinulta liikaa energiaa ja aikaa, eikä lopputulos ole silti laadullisesti kovin hyvä
  • sinulla ei ole aikaa säännölliseen ja pitkäjänteiseen sisällöntuotantoon
  • oma osaamisesi on jossain muualla kuin hakukoneoptimoinnissa ja sisällöntuotannossa etkä jaksa opiskella alaa
  • some vie yöunesi ja kalenteristasi liikaa aikaa.

Sisällöntuotannon ulkoistaminen vaatii kuitenkin sinulta jonkinmoisia resursseja. Ensinnäkin, sinun pitää olla valmis pitkäjänteiseen työhön. Orgaaniset tulokset eivät näy hetkessä.

Sisällöntuotannon ulkoistaminen sopii ennen kaikkea yrityksille, jotka haluavat panostaa yrityksensä toimintaan pitkällä tähtäimellä, ja ovat myös valmiita investoimaan siihen. (Tähän muistutus, että markkinointi on aina investointi ja sijoitus tulevaisuuteen, ei kuluerä!!)

Vaikka ulkoistaisit sisällöntuotannon, pitää sinun olla valmis yhteistyöhön sisällöntuottajan kanssa. Sisältöjä ei voi repiä hatusta, joten sisällöntuottaja tarvitsee sinulta tietoja, kuvia ja haastatteluja.

Sosiaalisen median ylläpito alkaa maksuttomalla alkukartoituksella

Ennen hommaan ryhtymistä tehdään aina maksuton alkukartoitus, jossa selvitetään tavoitteet ja kohderyhmät, mietitään tone of voice, jolla sisältöä tehdään sekä arvot, joiden takana myös sisällöntuottaja seisoo tehdessään yrityksesi sisältöä.

Murumedian kanssa ensimmäinen alkukartoituspalaveri ei sido sinua vielä mihinkään. Siinä voimme puolin ja toisin katsoa, voisiko yhteistyömme toimia ja kannattaako juuri sinun ostaa palvelu juuri minulta. Saatan tässä kohtaa myös suositella sinulle jotakuta toista palveluntarjoajaa, jos koen, että en ole sinulle paras mahdollinen kumppani.

Jos päätämme jatkaa yhteistyötä, voit valita joko pelkän sosiaalisen median sisällöntuotannon tai myös ylläpidon. Katso hinnasto täältä!

Sosiaalisen median ylläpitoon kuuluu:

  • Sometilien avaaminen (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • Somesuunnitelman laatiminen
  • Somekuvapohjien tekeminen
  • Somepostausten tekeminen ja julkaiseminen sovitusti, yleensä kaksi kertaa viikossa per kanava
  • Halutessasi kommentteihin reagoiminen
  • Analytiikan seuraaminen ja siitä raportoiminen
  • Johtopäätösten tekeminen ja tarvittaessa strategian muuttaminen, jotta päästään asetettuihin tavoitteisiin.

Sosiaalisen median ylläpito kannattaa, sillä ilman maksettua mainontaakin yrityksesi voi saavuttaa tuloksia somessa. (Parhaisiin tuloksiin päästään, kun yhdistetään orgaaniseen sisällöntuottamiseen maksettu somemainonta.)

Murumedia sosiaalisen median sisällöntuottajana huolehtii siitä, ettei somekanavasi uinu vaan se tarjoaa relevanttia, kohderyhmääsi kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä säännöllisesti. Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä, ja varaa aikasi maksuttomaan alkukartoitukseen!

Mari-Anna Rossi
Sosiaalisen median sisällöntuottaja ja yrittäjä
Murumedia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top