Somestrategia

Somestrategia luo suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta somen pyörittämiseen

Somestrategia kannattaa ehdottomasti tehdä, jotta saat sometekemisestäsi tavoitteellista ja tuloksellista, eikä se vie silti turhaan resursseja. Somestrategia ohjaa tekemistäsi somessa siten, että saavutat sillä myös tuloksia.

Laitatko julkaisuja yrityksesi sometilille aina silloin, kun jotain kerrottavaa tulee mieleen? Huomaatko, että pari viikkoa on kulunut, etkä ole julkaissut mitään, ja sitten hätäpäissäsi teet postauksen uudesta tuotteestasi?

Edellä kuvattu toimintatapa sosiaalisessa mediassa on oikeastaan täysin turhaa. Sama olisi jättää some kokonaan unholaan. Jos haluat sosiaalisesta mediasta oikeasti tehoja irti, kannattaa sitä tehdä tavoitteellisesti.

Murumedian yrittäjä Mari-Anna Rossi tietokoneen ääressä tekemässä somestrategiaa.

Näillä stepeillä etenet kohti täydellistä somestrategiaa:

  1. Tee ostajapersoonat unelma-asiakkaistasi ja kohdenna viestisi heille.
  2. Määrittele yrityksesi tone of voice, ja pysy määrittelemässäsi linjassa.
  3. Mieti, mistä kanavasta tavoitat potentiaaliset asiakkaasi. Valitse kanavat oikein.
  4. Mieti, miksi olet somessa? Onko somen tarkoitus esim. myydä tuotetta / palvelua, rakentaa brändiä, vastata asiakkaiden kysymyksiin, kertoa ajankohtaisista uutisista tai tarjota lisäarvoa asiakkaille esimerkiksi inspiraation herättämisen tai vinkkien ja neuvojen muodossa?
  5. Mieti, miksi tiliäsi halutaan seurata? Mitä hyötyä potentiaaliselle asiakkaallesi on tuottamastasi sisällöstä?
  6. Määritä tavoitteet ja se, miten mittaat tuloksia. Yleensä noin 60% somesisällöstä nojaa brändilliseen tavoitteeseen (asiakaspito ja brändin tunnetuksi tekeminen) ja 40 % taktiseen tavoitteeseen (ohjataan suoraan myyntiin).

Somekalenteri auttaa monipuolisen ja kiinnostavan sisällön tuottamisessa  

Seuraava vaihe on somekalenterin tekeminen. Markkinoinnin vuosikello voi helpottaa somekalenterin tekemistä. Markkinoinnin vuosikellosta näet yhdellä silmäyksellä, mitä yrityksesi markkinoinnissa tapahtuu eri vuodenaikoina tai kuukausina.  

Somekalenterin tekeminen on hyvä aloittaa miettimällä sisältöteemat, joiden ympärille sisältöä tuotetaan. Sisältöteemoja voivat olla esimerkiksi:

  1. Ohjeita, vinkkejä ja inspiraatiota (brändillinen tavoite)
  2. Minä yrittäjänä, yritykseni arkea (brändillinen tavoite)
  3. Asiakasreferenssit, asiakastarinat (brändillinen tavoite)
  4. Palveluiden ja tuotteiden esittely (taktinen tavoite)
  5. Tarjoukset (taktinen tavoite)

Näihin sisältöteemoihin voi lähteä seuraavaksi listaamaan aiheita, joista somejulkaisuja voisi tehdä. Muista, että yhdestä aiheesta saat todennäköisesti aikaan useita somejulkaisuja!

Sitten vain siirtämään aiheita somekalenteriin. Netissä on tarjolla myös valmiita somekalenteripohjia, jos et itse halua sellaista värkätä. Jos olet visuaalinen ihminen, voit käyttää somekalenterissa esimerkiksi värikoodeja eli merkitä vaikkapa eri tavoitteet eri väreillä kalenteriin.

Myös hashtag-listat helpottavat työskentelyäsi somessa jatkossa!

Kun alat luoda varsinaista sisältöä someen, tarkasta, että se:

  1. tukee tavoitteitasi
  2. on tone of voicen mukaista
  3. on kohdennettu ostajapersoonallesi
  4. tarjoaa joko hyötyä, iloa tai inspiraatiota seuraajillesi (vastaa siihen kysymykseen, miksi tiliäsi halutaan seurata?)
  5. sopii valitsemaasi kanavaan

Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota visuaaliseen yhdenmukaisuuteen, kuvien laatuun, sisällön selkeyteen sekä siihen, että luot sisältöä sometilillesi säännöllisesti!

Somestrategia sisältää myös maksetun somemainonnan

Somestrategiaa kannattaa myös päivittää sen mukaan, millaisia tuloksia saat. Esimerkiksi Meta Business Suitesta voit seurata Facebookin ja Instagramin julkaisujesi toimivuutta. Mikäli huomaat, etteivät sisältösi puhuttele ostajapersooniasi tai et muuten pääse tavoitteisiisi, muuta strategiaa, kokeile ja testaa.

Vaikka puhun sisältömarkkinoinnin puolesta, on silti pakko hyväksyä se tosiasia, että pelkällä hyvällä sisällöllä ei somessa saa maksimaalista näkyvyyttä aikaiseksi. Somestrategiaan on siis hyvä sisällyttää myös maksettu somemainonta.

Jos haluat itse päästä vähemmällä, jätä yrityksesi somestrategia Murumedian huoleksi! Varaa maksuton alkukartoitus, ja tee sen jälkeen päätös siitä, ryhdytkö Murumedian asiakkaaksi. Ota yhteyttä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top