Markkinoinnin suunnittelu alkaa pohjatöiden tekemisellä
Murumedian motto on ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!” Tämän takia markkinoinnin suunnittelu alkaa Murumedialla aina perusteellisten pohjatöiden tekemisellä. Jos lähdetään soitellen sotaan, joudutaan ojasta allikkoon!
Se näistä vanhoista sanonnoista, mutta näin se juuri menee. Kun sinusta tulee Murumedian asiakas, autamme sinua paitsi sisällöntuottamisessa, myös ja ennen kaikkea menestymään yrittäjänä entistä paremmin.
Mitä kaikkea pohjatöiden tekemiseen sitten kuuluu? Määrittelemme yhdessä seuraavat asiat, tai jos ne on yrityksessänne jo määritelty, niin hyvä! Ota ne esiin ensimmäisessä alkukartoituspalaverissamme. Tämä vaihe on yrityksellenne aina maksuton.
- Toimintaa ohjaava idea. Miksi yrityksesi on olemassa?
- Kohderyhmät ja ostajapersoonat. Kuka on potentiaalinen asiakkaasi? Ostajapersoonalle määritellään ikä, sukupuoli, elämäntyyli, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, asenteet, persoonallisuus… entä mitkä ovat hänen tarpeensa ja ongelmansa? Seuraava blogiteksti käsittelee ostajapersoonia tarkemmin!
- Palvelulupaus ja kilpailuedut. Millaista arvoa yrityksesi tarjoaa kohderyhmälleen? Millaisen asiakaskokemuksen luot? Miksi asiakkaan kannattaa ostaa sinulta eikä kilpailijaltasi?
- Tone of voice. Yrityksesi äänensävy. Millä tavalla ja tyylillä viestit yrityksestäsi ulospäin?
- Missio. Mitä yrityksesi toiminnalla halutaan saavuttaa? Mitkä ovat yrityksesi tehtävät yhteiskunnassa?
- Arvot. Mieti kolme sanaa, jotka kuvaavat sitä, mitä oikeasti olet, mikä kalenterisi täyttää ja mitä haluat brändilläsi saavuttaa. Nämä sanat määrittävät jokapäiväistä toimintaasi.
- Visio. Mikä on yrityksesi tavoitetila viiden vuoden päästä?
- Tavoitteet. Mitä konkreettisia tavoitteita sisällöntuotannolla / markkinoinnilla halutaan saavuttaa?
Varsinainen markkinoinnin suunnittelu alkaa pohjatöiden tekemisen jälkeen
Kun olemme pitäneet alkukartoituspalaverin, ja edellä mainitut asiat on määritelty, on sisällöntuotannon ja markkinoinnin suunnittelu helpompaa. Me Murumedialla pystymme tuottamaan yrityksellesi sisältöä, joka kuulostaa teiltä, nojaa arvoihinne, on hyvin kohdennettua ja tukee tavoitteitanne.
Parasta tässä on se, että jatkossa voitte käyttää edellä mainittuja asioita pohjana kaikessa tekemisessänne. Näin brändistäsi tulee yhdenmukainen, selkeä, luotettava ja asiakkaalle helpompi ostaa. Eikä sinun tarvitse keksiä pyörää joka kerta uudelleen.
Seuraavassa vaiheessa Murumedia tekee suunnitelman, esimerkiksi sosiaalisen median sisällöntuotannossa vuosikellon ja somekalenterin tai verkkosivutekstien tuottamisessa SEO-suunnitelman avainsanatutkimuksineen.
Murumedia tuottaa lopulta tekstit haastattelujen pohjalta, oli kyse sitten verkkosivuteksteistä, blogikirjoituksesta, uutiskirjeestä tai mistä tahansa julkaisusta. Hinta määräytyy sen mukaan, kuinka paljon työtä homma vaatii: jos tarvitaan usean ihmisen haastattelut ja kommenttikierrokset, on hinta luonnollisesti suurempi. Yleisimpien palvelupakettien hinnat löydät Murumedian verkkosivustolta. Voimme aina myös räätälöidä juuri sinun tarpeisiisi sopivan palvelupaketin.
Sosiaalisen median sisällöntuotannossa tarvitsemme myös valokuvia. Jos yrityksellänne ei ole somekuvapankkia, voi Murumedia myös käydä ottamassa kuvat, mikäli yrityksenne sijaitsee Etelä-Savossa tai Etelä-Karjalassa. Sosiaalisen median ylläpito vaatii myös tiivistä yhteydenpitoa: aina, kun yrityksessänne tapahtuu jotain kiinnostavaa, on siitä hyvä kertoa meille!
Näin markkinoinnin suunnittelu etenee kohti maalia ja tavoitteita! Joko kääritään hihat ja ruvetaan hommiin? Ota yhteyttä!
Mari-Anna Rossi
Yrittäjä
Murumedia