Mikä on brändi ja mitkä ovat sen rakennuspalikat?

Oletko ajatellut, miten muut näkevät yrityksesi tai sinut yrittäjänä? Miten sinusta ja yrityksestäsi puhutaan? Onko ihmisten mielikuva se, minkä haluaisitkin olevan? Ja oletko todella sitä, mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat? Monikaan ei tiedä, mikä on brändi ja miten se muodostuu. Tässä blogitekstissä paneudumme brändin ytimeen.

Murumedia Mari Rossi pellolla aurinkoisena päivänä

Brändi on monelle kirosana. Sen ajatellaan monesti olevan jotain päälleliimattua ja keinotekoista, mutta näinhän asia ei nimenomaan ole. Brändi on se, miten muut näkevät yrityksesi tai sinut, ei se, miten itse koet sen. Yrittäjänä et voi paeta brändiä – mielikuva sinusta ja yrityksestäsi syntyy ihmisille joka tapauksessa. (Tai jos ei mitään mielikuvaa synny, on se vielä pahempi asia.)

Tietoinen brändin rakentaminen on tärkeää siksi, ettei yrityksestäsi tai sinusta yrittäjänä muodostu ihmisille vääränlaisia mielikuvia. Brändäyksellä pystyt myös erottautumaan muista, etkä jää harmaaksi massaksi muiden joukkoon.

Aloin itse opiskella henkilöbrändäystä syksyllä 2023. Itsensä korostaminen ja esiintuominen tuntui aluksi vaikealta, sillä helposti ajatteli, että muut pitävät minua ”tyrkkynä”, jos tuon esiin itseäni.
Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluvat sanonnat ”vaatimattomuus kaunistaa”, ”Laiska töitään luettelee” ja ”kellä onni on, se onnen kätkeköön”.

Nopeasti kuitenkin opin, ettei brändäystä ja itsensä esiintuomista kannata pelätä. Myös niiden tavoite on loppujen lopuksi asiakkaan auttaminen. Kun erottaudut selkeästi muista, autat asiakasta päätöksenteossa. Kun brändi on selkeä, tulee siitä asiakkaalle tuttu ja turvallinen. Asiakas tietää, mitä saa, kun ostaa tuotteet tai palvelut sinulta.

Brändi on monien osatekijöiden summa

Brändi muodostuu kaikesta siitä, mitä sinä tai yrityksesi tekee, miltä näytätte ja kuulostatte ja miten palvelette asiakkaita. Brändiin vaikuttavat muun muassa

  • Yrityksen nimi
  • Visuaalisuus, kuten logo, kuvamaailma, värit jne.
  • Verkkosivustosi visuaalinen ilme, kuvamaailma ja tekstit
  • Sosiaalinen media, millaista mielikuvaa luot somessa?
  • Markkinointi
  • Käyttäytyminen ja asiakaspalvelu
  • Viestintä ja tone of voice, millä tyylillä ja äänensävyllä kirjoitat someen tai viestejä asiakkaillesi?
  • Yrityksen tarina tai sinun tarinasi yrittäjänä

Aitous on brändin tärkein elementti

 Jos esität jotain muuta, kuin oikeasti olet, on se pidemmän päälle hyvin uuvuttavaa. Siksi brändäyksessä kannattaa muistaa olla aito. Se, miten haluat muut näkevän sinut tai yrityksesi, pitää toistua kaikessa tekemisessäsi.

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa some. Sosiaalinen media on onnen omiaan muodostamaan brändimielikuvaa. Yrittäjänä sinun kannattaa olla erityisen tarkka siitä, miten käyttäydyt somessa ja mitä sinne julkaiset, sillä kaikki, mitä siellä teet, muodostaa mielikuvaa paitsi sinusta, myös yrityksestäsi.
Sosiaalisen median kanavissa voi ja kannattaa rakentaa tietoisesti brändiä. Tuo esiin sitä, millaisena haluat muut näkevän sinut. Jos kuitenkin pelaat jotain roolia, olet oman brändisi vankina. Brändi ei siis tarkoita kiilloteltuja haarniskoita eikä päälleliimattuja rooleja!

Brändin ydin rakentuu identiteetistäsi ja arvoistasi

Brändin rakentaminen kannattaa aloittaa miettimällä, mikä on identiteettisi. Millainen käsitys sinulla on itsestäsi? Mitä pidät tärkeänä elämässäsi? Mitkä ovat sinun tai yrityksesi arvot? Jos toimit yksinyrittäjänä, olet yrittäjänä yhtä kuin yrityksesi. Jotta olisit aito, täytyy yrityksesi arvot olla samat kuin omat arvosi. Mieti, mitkä ovat todelliset arvosi. Esimerkiksi ympäristövastuullisuus ei ole arvosi, jos et kierrätä, kunnioita luontoa tai kiinnitä huomiota energiansäästöön. Pohdi, elätkö arvojesi mukaan – mikä kalenterisi täyttää?

Brändin rakennuspalikoihin kuuluu myös yrityksen liiketoiminnan ymmärtäminen.

  1. Ketkä ovat asiakkaitasi ja millaisia tarpeita ja ongelmia heillä on? Kenelle brändi siis on merkityksellinen? Rajaa kohdeyleisösi riittävän pieneksi, sillä jos olet kaikille kaikkea, et ole kenellekään mitään! Ja muista: Se mihin keskityt, vahvistuu!
  2. Mikä on toimintaanne ohjaava idea? Miksi yrityksenne on olemassa?
  3. Mikä on yrityksesi palvelulupaus? Mitä lupaat yrityksesi tarjoavan kohdeyleisöllesi?
  4. Mikä on yrityksesi tone of voice eli yrityksenne äänensävy? Kun tämä on määritelty, sen pitää näkyä ja kuulua kaikessa tekemisessänne.
  5. Millainen on yrityksesi visuaalinen ilme? Kuvastaako se persoonallisuuttasi ja brändiäsi? Ole johdonmukainen ja aito myös visuaalisen ilmeen käyttämisessä.

Vastaus kysymykseen ”Mikä on brändi” ja miten Murumedia voi auttaa brändin rakentamisessa?

Yksinkertaistettuna brändi on se mielikuva tai maine, mikä ihmisillä on sinusta, yrityksestäsi tai tuotteestasi. Kaikkiin asioihin mielikuvan muodostumisessa et voi itse vaikuttaa, mutta hyvin suureen osaan voit.

Murumedia voi auttaa sinua kirkastamaan brändisi. Murumedia auttaa sinua määrittämään ostajapersoonasi, kilpailuetusi, arvosi, palvelulupauksesi, toimintaasi ohjaavan idean ja tone of voicen. Kun nämä on määritelty, voidaan aloittaa brändin rakentaminen. Tehdään yrityksellesi verkkosivutekstit ja yritystarina, jotka vahvistavat brändiäsi. Jos ulkoistat somesisältöjen tekemisen tai jopa ylläpidonkin Murumedialle, kiinnitämme aina huomiota siihen, että postaukset ovat yrityksesi brändiä tukevia.  

Murumedia sisällöntuottajana voi vaikuttaa joihinkin osiin brändisi muodostumisessa, mutta sinä itse olet viime kädessä vastuussa omasta brändistäsi. Kiinnitä siis huomiota muun muassa asiakaspalveluun! Pidä aina kirkkaana mielessä, mikä on brändi ja millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi antaa!

Mari-Anna Rossi
Yrittäjä
Murumedia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top