Millainen on hyvä yritysblogi ja miksi sitä kannattaa pitää?

Kannattaako yrityksen pitää blogia? Vastaus kuuluu – kyllä kannattaa, ehdottomasti, mikäli haluat saada enemmän sitoutuneita asiakkaita ja verkkosivuillesi lisää kävijöitä. Yritysblogi on kenties verkkosivustosi tärkein sivu.

Yritysblogi oli Murumedialle itsestäänselvä asia, kun mietin, mitä sivuja verkkosivustolleni rakennetaan. Blogin pitäminen on minulle helppoa, sillä kirjoittaminen on luontevaa ja käy näppärästi. Lisäksi yritykseni olemassaolon tarkoitus on auttaa muita yrityksiä toimimaan entistä tuottavammin. Haluan antaa yrittäjille vinkkejä digimarkkinoinnin ja etenkin sisällöntuotannon saralla, ja blogi on siihen aivan ykköstyökalu.

Yritysblogi parantaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa, sillä Google arvostaa tuoretta sisältöä. Saat lisää kävijöitä sivuillesi, kasvatat tunnettuuttasi ja asiantuntijaprofiiliasi sekä rakennat yrityksesi brändiä.

Lisäksi tuotat arvokasta sisältöä myös kohdeyleisöllesi, sitoutat asiakkaasi ja saat heidät ehkä myös suosittelemaan yritystäsi. Lisäksi asiakkaan ostopolulla blogilla voi olla ratkaiseva merkitys, kun asiakas esimerkiksi alkaa vertailla palveluntarjoajia.

Murumedia Mari Rossi kirjoituspöydän ääressä

Google rakastaa aktiivisia yritysblogeja

Yritysblogin pitäminen on ilmaista mainosta yrityksellesi. Kun tuotat blogiin uutta sisältöä säännöllisesti, kertoo se hakukoneille kuten Googlelle, että verkkosivusi on aktiivinen. Näin Google nostaa verkkosivusi hakutuloksissa entistä ylemmäs. Kuten jo aiemmassa blogitekstissäni mainitsin, 83 % aloittaa ostoprosessin verkosta. Tämän vuoksi verkkosivunäkyvyydellä on ratkaiseva merkitys siinä, päätyykö asiakas ostamaan juuri sinulta.

Tässä muutama vinkki blogitekstien näkyvyyden parantamiseen.

  1. Kun hakukoneoptimoit jokaisen blogitekstisi, saat repertuaariisi aina yhden uuden avainsanan tai hakusanalausekkeen enemmän, eli se on aina yksi indeksoitu sivu lisää hakukoneille. Mieti tarkkaan avainsanat / hakusanalausekkeet ja tee avainsanatutkimus.
  2. Lisää blogiisi niin verkkosivustosi sisäisiä kuin ulkoisiakin linkkejä. Linkit parantavat hakukonenäkyvyyttä.
  3. Kirjoita blogiteksti niin, että se on helposti silmäiltävissä. Käytä listauksia ja boldauksia.
  4. Hakukoneystävällisen tekstin pituus on yli 400 sanaa.
  5. Hakukoneoptimoi myös blogissa käytettävät kuvat ja kiinnitä huomiota kuvien nimeämiseen.

Yritysblogi tarjoaa lisäarvoa kohdeyleisöllesi

Yritysblogin pitäminen on ns. Inbound-markkinointia, mikä on monin tavoin perinteistä markkinointia tehokkaampaa pitkällä tähtäimellä. Inbound-markkinoinnin lähtökohtana on asiakkaan auttaminen hänelle lisäarvoa tuottavan, kiinnostavan sisällön avulla. Inbound-markkinoinnin juju on siinä, että oikea kohdeyleisösi hakeutuu yrityksesi verkkosivuille, someen tai asiakkaaksi omasta halustaan. Eikä sinun tarvitse tehdä muuta, kuin tuottaa hyvää sisältöä, joka auttaa asiakasta ratkaisemaan hänen ongelmansa. Hienoa tässä on myöskin se, ettei sinun tarvitse käyttää aikaasi tuputtamalla tai tyrkyttämällä palveluitasi tai tuotteitasi heille, jotka eivät edes ole kohderyhmääsi.

Mitä kannattaa ottaa huomioon yritysblogissa, että saat mahdollisimman paljon liidejä?

  1. Mieti kohderyhmä, kenelle kirjoitat. Rajaa kohderyhmä tarpeeksi pieneksi.
  2. Lisää liidejä tuottava Call to action jokaiseen blogitekstiisi, eli kehota asiakasta esimerkiksi ottamaan yhteyttä (napin painalluksella).
  3. Käytä sosiaalisen median painikkeita, jotta mahdollisimman moni jakaisi blogitekstisi omassa somekanavassaan.

Millainen on hyvä yritysblogi?

Hyvä yritysblogi ei tuputa eikä tyrkytä, vaan tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja antaa vastauksia asiakkaan ongelmiin. Sisällöt tulee olla rakennettu juuri oikealle kohderyhmälle. Yritysblogi tukee yrityksen identiteettiä ja blogin sävy on sellainen, kuin yritykselle laadittu tone of voice.

Hyvä blogi päivittyy säännöllisesti, eikä sitä unohdeta oman onnensa nojaan. Myös vanhoja tekstejä päivitetään, jos asiat ovat oleellisesti muuttuneet.

Mikäli sanat ovat hukassa ja blogitekstiä ei vain synny, voi blogin pitämisen ulkoistaa Murumedialle. Murumedia paneutuu yrityksesi visioon, palvelulupaukseen, arvoihin, yritysidentiteettiin ja tone of voiceen ja kirjoittaa blogitekstit haastattelujen pohjalta. Blogin ulkoistaminen ei tarkoita sitä, että yrittäjänä sinun ei tarvitsisi tehdä mitään – hyvä blogiteksti ei synny ilman perusteellista paneutumista aiheeseen yhdessä yrittäjän kanssa.

Ota rohkeasti yhteyttä! Tehdään yhdessä sinulle yritysblogi, joka nostaa brändisi uudelle tasolle!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top